top of page
R-logo-samisk_2x.png

Ræser Julekalender

1. Juleordlenke

Skriv 5-8 juleord på tavla, f.eks. nisse, juletre, pepperkake, julekule, Rudolf og advent. Hver elev velger seg ett av juleordene og holder dette hemmelig. 

 

Elevene går rundt i klasserommet og hilser på hverandre og presenterer seg lavt med juleordet sitt. Når en elev møter en med samme juleord, lenker de albuene sammen, og lager en juleord-lenke. De fortsetter å gå rundt og hilse på de andre, men nå presenterer de seg sammen, lavt i kor.

 

Leken fortsetter til alle ordene har blitt til hver sin juleord-lenke. Læreren avslutter leken ved å få barna i de ulike lenkene til å sette seg, f.eks. “nå kan alle nissene sette seg” osv. 

 

Lek gjerne leken flere ganger, er det noen ord som velges oftere enn andre?

2. Gaver under juletreet

Elevene vandrer eller danser rundt i klasserommet.

 

Når læreren roper “tre gaver under juletreet!” skal elevene kjapt danne firergrupper. Én i gruppen står oppreist med hendene over hodet - som et juletre, mens de andre tre krøller seg sammen på gulvet –  som gaver under juletreet.

 

Gjenta leken flere ganger, og endre antallet gaver under treet. Hvis antallet ikke går opp kan læreren være et bonusjuletre for “til overs”-gavene.

 

Den siste runden kan læreren rope ut et antall som gjør at alle gavene samles under ett tre!

 

Denne leken kan gjøres med eller uten julemusikk i bakgrunnen.

3. Hva har nissen i sekken?

Velg 3-5 julegaver som skrives eller tegnes på tavla, f.eks brettspill, kosebamse, bok og Lego. Elevene og læreren blir enige om en bevegelse for hver gave, f.eks. legge seg ned, hoppe ut i stjerne, snurre rundt og rundt eller riste på rumpa.

Elevene står spredt rundt om i klasserommet, mens læreren er nissen som har med seg en liksomsekk full av gaver.

 

Nissen roper: “Er det noen snille barn her?” Og barna svarer i kor: “Ja, vi er snille barn!” Da tar læreren opp en av julegavene og sier f.eks. “Her skal dere få en kosebamse”. Barna følger opp med å gjøre bevegelsen som hører til kosebamsen helt til nissen roper på nytt : “Er det noen snille barn her?” og leken fortsetter.

 

Leken kan varieres med andre julegaver, bevegelser eller nye regler dere blir enige om.

4. Nissehilsen

Alle barna går rundt i klasserommet og later som de er nisser med sekk på ryggen. 

 

Når de møter en annen nisse skal de håndhilse på hverandre og si navnet sitt med ordet nisse foran. f.eks “Nisse-Nora”. Alle barna “overtar” navnet til den de hilser på, og dette er det nye navnet de skal bruke når de hilser på neste nisse. Dette gjentar seg hver gang man hilser på en ny nisse.

Når man får sitt eget navn tilbake, er man ferdig og stiller seg som en stor julestjerne med føtter og armer spredt.

 

Leken er ferdig når alle har fått tilbake navnet sitt!

 

Dette er en lek hvor det er viktig å huske det nye nissenavnet sitt etter man har håndhilsa - ellers går ikke leken opp! Hvor mange forsøk må gruppa ha før de klarer at alle elever får tilbake navnet sitt?

Lukene blir tilgjengelige

Luke 1: mandag 25. november
Luke 2: fredag 6. desember

Luke 3: fredag 13. desember
Luke 4: tirsdag 17. desember

Skoler i Trondheim kommune som er påmeldt ræserturneringen innen 17. desember er med i trekning av et 2x2 meter ræserstigespill for gulv!

Ræserstigespill
bottom of page